Oferta educativa
Educació Secundària(1r, 2n, 3r i 4t)

Horari:
Dilluns, dimarts i dijous de 8 a 17h
Dimecres de 8 a 14.30h (tarda lliure)
Divendres de 8 a 16h
Servei d’acollida de 17 a 18h
La Secundària és moment de molts canvis, tant pel que fa a les maneres de treballar i estudiar com en el procés evolutiu i maduratiu dels nois i noies. Una de les novetats de la Secundària és que els tutors ho són durant els dos anys de cada cicle. Al llarg d’aquests anys, entraran de ple en l’adolescència. Caldrà acompanyar-los i donar-los suport al llarg de tot el procés per aconseguir que esdevinguin persones autònomes, amb criteri i sentit crític. Al principi, aquest seguiment i suport tindrà un pes més específic. De mica en mica, hauran de ser ells els que agafin responsabilitat i autonomia.
Primer cicle

L’inici del primer cicle de secundària (1r i 2n) suposa, per als alumnes, l’adaptació a uns nous aprenentatges i a unes noves maneres de fer pròpies d’aquesta etapa. Alguns aspectes requeriran poc temps; d’altres, una mica més.
Cal un bon seguiment, per part de tots, dels progressos en la consecució dels objectius proposats. Els inicis d’aquesta etapa coincideixen, a més, amb un moment de canvis importants. Nosaltres mirem d’afavorir i ajudar amb algunes accions concretes:
És important que ells mateixos vagin sent capaços de crear les condicions adequades per realitzar els deures i fer un estudi de forma individual, evitant tots els elements de distracció. Hem de buscar l’equilibri adequat i compatibilitats entre les activitats d’escola i les extraescolars, tenint en compte el lleure i el descans. Les rutines ajuden a crear ordre.
Es van guanyant fites més àmplies d’autonomia i autoregulació en tots els sentits, però al costat de l’exigència i els esforços, hi ha d’haver, per part nostra, la supervisió i els ajuts necessaris per superar les dificultats.
Els alumnes de 2n ja han fet el procés d’adaptació a la Secundària però el seu actual nivell maduratiu genera nous entrebancs que necessiten noves solucions. S’enfronten a un repte diferent però no pas inferior al de l’any passat i hauran d’esmerçar els esforços suficients tant per superar el curs actual com per posar-se en condicions d’encarar, amb garanties, el pas a 3r de Secundària.
Principals novetats del cicle
A 1r de Secundària, tots els alumnes treballen amb un iPad personal, la qual cosa ens permet introduir canvis metodològics en les diferents matèries. A les tardes, els alumnes treballen per projectes, desdoblant les classes en grups més petits, de les àrees següents: Llengües (projectes comuns de llengua catalana i castellana), Plàstica, Robòtica i Social Sciences (en anglès). Això ens permet treballar, a banda dels aspectes curriculars, altres valors com la feina en equip, la resolució de problemes de solució no única, les competències digitals, la comunicació oral i l’art de les presentacions en públic, la creativitat, la tolerància i l’avaluació pròpia i dels companys de grup.
Un horari més ampli amb activitats i continguts nous, com ara les pràctiques de laboratori i tecnologia o la realització de treballs de síntesi més complexos aprofitant activitats com les convivències.
Augmenten els diferents tipus d’agrupacions d’alumnes en funció dels nivells d’anglès i de 2n idioma, dels grups de reforç d’algunes matèries o de l’instrument musical.
Un augment significatiu del nombre de professors, dels referents i de la necessitat d’aprenentatge i aplicació de noves tècniques d’estudi i procediments particulars de cadascuna de les matèries.
La necessitat d’una bona consolidació d’hàbits individuals: importància de la gestió d’una agenda amb feines a curt, a mig i a llarg termini.
Un nou sistema d’avaluació amb diferents tipus de proves en consonància amb els continguts i activitats treballades, que posa l’accent en idees com la globalitat i la capacitat de síntesi.
Segon cicle

El segon cicle de la Secundària (3r i 4t) és un moment de consolidació dels aspectes metodològics i conductuals. Es tracta dels últims anys de l’ensenyament obligatori i cal aprofundir en les línies mestres del nostre projecte educatiu.
Hem de tenir present que ens trobem en un context de plena adolescència on, per tant, es requereix, com sempre, la supervisió compartida família-escola amb la finalitat d’acompanyar i guiar els alumnes en aquest trajecte.
Avaluacions externes:
Avaluació de les Competències Bàsiques (català, castellà, anglès i matemàtiques) a 4t de Secundària (es tracta d’avaluacions dissenyades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya).
Principals novetats del cicle
Augmenta l’exigència en relació als aspectes formals: les correccions de treballs i controls. Allò que els alumnes perceben no és tant l’augment en la dificultat de les diferents matèries, sinó el ritme en l’adquisició de continguts. Convé, per tant, que el treball i l’estudi siguin sistemàtics.
Un altre aspecte diferencial és l’increment de responsabilitat que s’exigeix als alumnes i la necessitat i adequació d’obrir-los horitzons culturals. Això s’evidencia, per exemple, en la realització de sortides com la Setmana Cultural de 3r de Secundària o el viatge a Madrid dels alumnes de 4t de Secundària.
També en aquest sentit, des del Departament de Matemàtiques se’ls ofereix la possibilitat, si ho volen, de participar en les Proves Cangur de Matemàtiques.
Un altre moment clau d’aquesta etapa, emmarcat en el creixement personal dels alumnes, és la participació en la tria encertada del seu futur acadèmic (batxillerats, cicles formatius…). Per això, han de ser competents en els diferents àmbits del coneixement.
Augmenten a tres les hores dedicades a la segona llengua estrangera (anglès o alemany).
Pel que fa a la llengua anglesa, preparem els alumnes de Secundària per al First Certificate For Schools (FCE) i el Cambridge Advanced Exam (CAE). Els alumnes de 4t fan, en funció del seu nivell, un Pretest oficial de Cambridge FCE o CAE. Els resultats d’aquest Pretest, juntament amb les notes d’escola i la valoració del professorat, són una guia acurada del seu nivell. Més endavant, si les famílies volen, els alumnes poden presentar-se a aquests exàmens oficials de la Universitat de Cambridge, que es realitzen a l’escola. A 3r de Secundària, els alumnes que considerem preparats també poden presentar-s’hi.
Veure resultats.
Activitats destacades de 3r Secundària
La Setmana Cultural
Durant aquests cinc dies, l’activitat habitual de les classes s’atura perquè els alumnes puguin participar en les diferents activitats que l’escola els proposa. Conferències, concerts, cinema, exposicions, activitats esportives i excursions conformen les propostes d’aquesta setmana pensada perquè els nois i noies visquin l’escola i el fet educatiu de forma diferent a l’habitual.
La Trobada Esportiva
Els alumnes de 3r de Secundària de les tres escoles de la Fundació Collserola es troben a les instal·lacions de la platja de la Marbella de Barcelona, per participar en les diferents activitats esportives organitzades pel departament d’educació física. A més de la vessant esportiva, la trobada permet que tots els alumnes de 3r de Secundària de tota la Fundació passin junts un dia i es coneguin una mica més.
Intercanvis escolars amb França i Alemanya
Els alumnes de 3r de Secundària poden participar, en funció del 2n idioma que estudien, en un intercanvi lingüístic i cultural amb escoles de França i Alemanya. Els intercanvis són una experiència molt interessant per als alumnes de conviure amb una altra cultura que els permet tenir nous punts de vista sobre el món que els envolta i que, sens, dubte els eixampla horitzons.
Activitats destacades de 4t Secundària
El viatge a Madrid
A principis del 2n trimestre, els alumnes de 4t marxen de viatge cultural a Madrid. Durant una setmana, comparteixen experiències i vivències. Durant cinc dies, visiten el Congrés, el Palau d’Orient, la Fundació Thyssen, l’Escorial, el Museu Reina Sofia i el Prado... A més, descobreixen el Madrid dels Àustries i passen tot un dia a Toledo. Sense oblidar les estones de lleure i les activitats culturals del vespre.
La Trobada Esportiva
Els alumnes de 4t de Secundària de les tres escoles de la Fundació Collserola es troben a les instal.lacions de l’escola Avenç per participar en una trobada esportiva durant la qual participen en les diferents activitats organitzades pel departament d’educació física. A més de la vessant esportiva, la jornada permet que els alumnes passin junts un dia i es coneguin una mica més tenint en compte que, el curs següent, la majoria es trobaran a Barcelona per començar 1r de Batxillerat.
Taula rodona sobre el món laboral
Professors, divulgadors i professionals de diferents branques vénen un dia a l’escola per compartir amb els nois i noies les seves experiències en el món laboral i per encomanar-los la seva passió per la feina que fan.
Intercanvi escolar amb França
Continuant amb l’experiència iniciada a 3r de Secundària, els alumnes de 4t de Secundària que estudien francès com a segona llengua estrangera poden participar en un intercanvi lingüístic i cultural amb una escola de França. Es tracta d’una nova oportunitat per compartir vivències, per fer una immersió en la quotidianitat de l’altre país i per acollir i compartir amb els alumnes que ens visiten.
Tallers d’expressió oral en anglès
Els alumnes de 4t de Secundària participen en unes sessions pràctiques per millorar l’expressió oral en públic organitzades per estudiants d’ESADE i impartides en anglès.
Participació en el programa Explainers
Els nois i noies de 4t de Secundària, juntament amb els de 1r de Batxillerat, participen en el programa Explainers de CosmoCaixa. L’objectiu principal del programa és formar els joves perquè siguin capaços d’explicar el museu als visitants. Per poder fer-ho, els nois i noies participants reben una formació per afrontar el repte de contestar les preguntes dels visitants amb rigor i professionalitat. Amb aquest programa, els nois i noies adquireixen experiència i confiança, comparteixen coneixement, aprenen a ser comunicatius i creatius i tenen un primer contacte amb el món laboral.